اکثرجوانان ولايت فراه به دود کردن قلیان معتاداند
 
فراه داټ کام
خبری، فرهنگی، اجتماعی، معلوماتی و...

 

اکثرجوانان ولايت فراه به دود کردن قلیان معتاداند

 فراه(پژواک،٧میزان٩٠): هزاران تن از جوانان و نوجوانان در ولایت فراه، طى یکسال گذشته به  دود کردن قلیان (چلم) روی آورده اند.

علاقمندى روزافزون جوانان به این پدیده که آغازى برای معتادشدن به دیگر مخدرات ميباشد،  نگرانى مردم آن ولايت را بيشتر کرده است.

مردم فراه ميگويند که اولین کافی شاپ (قلیانخانه)، سال گذشته در شهر فراه به فعاليت آغاز کرد، و با گذشت هر روز بر تعداد مراجعین آن، که اکثر شان متعلمین مکتب اند، افزوده شد.

رجوع شمار زيادی از جوانان به دود کردن قلیان، زمينۀ فعال شدن يک تعداد کافى شاپ هاى ديگر نيز دراين ولايت شده است که درحال حاضر، تعداد این کافی ها، درشهر فراه، نزدیک به ده باب رسیده است و روزانه صدها جوان بخاطر کشیدن قلیان به این مکان ها رفت و آمد دارند.

قلیان وسیله یی است که شباهت به چلم های سابقه دارد و تفاوت آن در این است که بیشتر قسمتهای آن از نکل و یا شیشه ساخته شده و به عوض نی، پایپ پلاستیکی به طول یک الی یکنیم متر، به خاطر کش کردن دود، به آن وصل شده است.

احمدشاه یکتن از جوانان علاقمند به قلیان در ولایت فراه، در بارۀ مواد مورد استفاده در قلیان گفت: "علاوه از تنباکو، مواد مخصوص دیگر که شبیه برگهای چای سبز و بزرگتر از آن است و اکثراً طعم میوه های چون کیله، سیب، کینو، نعنا، جوانی و بادیان را دارد، نیزدر قلیان دود میشود و اشخاصیکه قلیان می کشند؛ همراه با دود، طعم میوه را نیز احساس و استشمام میکنند."

وی علاوه نمود: "مواد مورد استفاده در قلیان، از ایران وارد می شود و نمیدانم که چگونه واز چه چیزها تر کیب می شود."

سید احمد یکتن از موسفیدان شهر فراه گفت: "درگذشته به نام  قلیان در فراه چيزى وجود نداشت؛ ده تمام ای ولایت، چند دانه چلم یافت می شد."

وی علاوه نمود که رواج  قلیان کشیدن، از ایران به این ولایت آمده و حالاهزاران جوان در شهر فراه و ولسوالیهای این ولایت، به کشیدن قلیان رو آورده اند.

قدرت الله نوجوان هفده ساله و متعلم صنف دهم لیسۀ محمدنادر ایوبی، در مرکز شهر فراه میباشد.

وی که با تعداد دیگری از جوانان، در یکی از کافی شاپهای شهر فراه قلیان میکشید، دود قلیان را چنان حلقه گونه، از دهن خود بیرون می کرد که گویا تمام رویاها و آرزوهای خود را در آن می دید.

قدرت الله در مورد روی آوردنش به قلیان به پژواک گفت: "رفاقت با یکتعداد جوانان مصاب به قلیان، مرا به اینجا رسانده است."

 وی علاوه کرد که از دوستانش شنیده است که کشیدن قلیان میوه ای، تاوان ندارد.

قدرت ا لله افزود: "فاميلم ازاين عمل من خبر نیستن، وقتاى بیکارى، با همصنفيهايم به این کافی شاپ آمده و قلیان دود می کنيم. "

وی گفت که ٥ ماه میشود، به کشیدن قلیان عادت کرده و در اوایل، هر روز میکشید؛ اما حالا فهمیده که دوستانش او را فریب داده بودند، تصمیم گرفته تا آهسته آهسته این عادت را ترک کند.

 یونس ١٦ساله، یکتن ديگر از متعلمین مکتب است که معتاد به دود کردن قلیان ميباشد.

وی گفت از وقتی که  قلیانخانه ها در شهر فراه فعال شده، هر روزه در ساعات درسی، با ديگر دوستانش طورگروپی، به کافی ها رفته و قلیان میکشند.

به گفتۀ یونس، یکی از هم صنفيهايش که عضو گروپ آنها ميباشد، از چند ماه بدينسو به تریاک و پودر روى آورده است.

یونس پذيرفت که دود کردن قلیان در میان شاگردان بييشترشده؛ اما گفت که از طرف معلمین، ادارۀ مکتب و یا ریاست معارف، هیچگونه جلوگيرى نميشود.

  زمری، به گفتۀ شمارى از جوانان، اولين فردی است که با ايجاد قلیانخانه در شهر فراه، به دود کردن قلیان آغاز کرده است.

وی، در مورد اینکه چرا اقدام به ایجاد این کافی نموده؟ به پژواک گفت: "یک کسب است، از همین طریق پول مورد ضرورت خودرا به دست می آورم."

این جوان افزود: "روزانه حدود ٢٠٠ جوان به کافی ام می آیند واز هرنفری که قلیان دود میکند وچای می نوشد، ٦٠افغانی میگیرم."

مردم ولايت فراه با اظهار نگرانى از چنين وضعيت، مسوولين محلى آن ولايت را مورد انتقاد قرار میدهند.

حاجی یعقوب یکتن از شهروندان فراه، با انتقاد از شاروالی و سایرمقامات این ولایت، به پژواک گفت که این وظیفۀ مسوولین است که باید چنین کافی ها را که باعث ترويج فساد، ضياع وقت جوانان و مانع درس و تحصیل شان در مرکز و ولسوالیها میگردد، مسدود نمایند.

 با اينحال علماى دين نيز دود کردن قلیان را از نگاه دين مقدس اسلام مردود ميشمارند.

 مولوی احمد جان یکتن از علمای دینی در ولایت فراه، در رابطه به کشیدن قلیان و چلم گفت که  

سگرت و چلم نه تنها راهی است برای اعتیاد، بلکه دهان را بدبو نموده و ضررهای زیاد اقتصادی و مالی را هم به همراه دارد.

مولوی احمدجان علاوه نمود: "هرعملی که در قبال خود اضرار صحی، اخلاقی، اجتماعی و اقتصادی داشته باشد، از نظر اسلام حرام است و باید از آن خودداری شود."

منسوبين صحى، دود کردن قلیان را سبب مصاب شدن فرد معتاد به امراض  گوناگون  ميدانند.

داکتر یارمحمد مسوول بخش تداوی معتادین شفاخانه شهر فراه، ميگويد: "هرآن چیزی که بالای صحت و روان انسان تأثیر ناگوار داشته باشد، از مخدرات محسوب میگردد. "

به گفتۀ داکتر یارمحمد ، قلیان اگر میوه ای باشد یا تنباکویی، همه دود دارد.

به اساس معلومات موصوف، زمانی که دود وارد بدن و اُرگانیزیشن (Organizition) انسان میگردد، چون دارای نیکوتین است، بالای سیستم اعصاب فشار وارد کرده باعث بلندرفتن مؤقتی جریان خون می گردد؛ اما در مدت طولانی، باعث امراض سرطان شُش، توبرکلوز و یکتعداد دیگر امراض میشود.

وی افزود که براساس تجربه ای که در جریان تداوی معتادین حاصل نموده؛ کشیدن مخدرات کوچک و خفیفه، چون قلیان میوه ای و سگرت، سرآغاز حرکت به سوی مبتلا شدن به مخدرات قوی میباشد.

داکتر یارمحمد گفت یکتعداد از وارد کننده گان مواد قلیانی، بخاطر فروش مواد خود، پوشش میوه ای به آن داده و در مورد آن که گویا به صحت ضرر ندارد، تبلیغ میکنند؛ درحالیکه امراضی که قبلاً یادشد، از همین طریق به میان می آید.

 یارمحمد علاوه نمود که اکثریت جوانان معتاد که غرض تداوی، به شفاخانه مراجعه می کنند، بعد از تحقیقات معلوم میگردد، که آنها اول از سگرت و یا قلیان به گونۀ شوقی در تماس با دوستان نااهل، شروع نموده اند.

وی یکی از دلایل روی آوردن جوانان را به کشیدن  قلیان، عدم آگاهی شان از اضرار این عمل دانسته، يگانه راه حل این مشکل را در تهیه برنامه های ویژۀ آگاهیدهی از طریق رسانه ها و مسدود نمودن کافی های  قلیان  ميداند.

 مقامات در ولايت فراه نيز ازعلاقمندى روزافزون جوانان و نوجوانان در آن ولايت به دود کردن  قلیان خبرميدهند.

 به گفتۀ علی محمد وکیلی معاون شاروالى شهر فراه، فعلاً درآن شهر، ٨ کافی قلیان وجود دارد، که بيشترين مشتريان آن را شاگردان مکاتب تشکيل ميدهد.

معاون شاروال شهر فراه گفت: "طور تخمین، حدود 7 الی 8هزار جوان و نوجوان این ولایت، در جریان یکسال گذشته به دود کردن قلیان روی آورده اند."

 وی گفت که قلیان جزء فرهنگ مردم فراه نبوده بلکه توسط یکعده افغانها از ایران، به فراه آورده شده و یک فرهنگ وارداتی است.

و کیلی گفت که اين موضوع را، جداً تحت تعقیب و پیگیری قرار داده و به زودترین فرصت از کشیدن قلیان در این چنین محلات، جلوگیری میشود.

عتیق الله رییس معارف فراه  نيز تاييد ميکند که در مکاتب آن ولايت، شمار زيادی شاگردان وجود دارند که معتاد به دود کردن قلیان ميباشند.

رییس معارف فراه به پژواک گفت که به منظور جلوگیری از گُسترش این مرض درمیان متعلمین مکاتب، کمیته ای را اخیراً ایجاد نموده است.

براساس معلومات منبع، کمیتۀ يادشده، اثرات ناگوار کافی شاپ های داخل شهر را بررسى نموده و بعداً به همکارى ساير ارگانهاى ذيربط، اقدامات لازم صورت خواهد گرفت.

محمد امین یکتن از معلمین متقاعد درولایت فراه، به این باوراست که موجودیت کافی و قهوه خانه ها از جمله عواملی اند که میتواند جوانان را از کانون خانواده جدا کند و بعد از اعتیاد، به انزوا بکشاند.

وی گفت که نبود یک برنامۀ منظم از سوی دولت بخاطر مبارزه دراین راستا، علت اساسی رُشد این مکانها در سطح شهر میباشد.  

به گفتۀ لعل محمد عزیزی رییس مبارزه علیه مواد مخدر ولایت فراه، طور تخمین حدود١٥ هزار نفر دراین ولایت به مواد مخدر معتاداند و این رقم طی سالهای اخیر، رو به افزایش بوده است.

بربنیاد معلومات عزیزی، حدود ٨٠ فيصد این معتادین را جوانان تشکیل میدهد.

 

 

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







 
 
نویسندگان
پیوندها
آخرین مطالب